Artykuły i poradniki

Magnez

Makropierwiastek obecny w organizmie człowieka w ilości około 25-30 g, co stawia go na czwartym miejscu po wapniu, sodzie i potasie.

Ponad połowa magnezu występuje w kościach, a reszta znajduje się w mięśniach i innych tkankach. Wchłania się w jelicie cienkim.

Wpływa na podstawowe procesy życiowe, takie jak biosynteza. Jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowej budowy układu kostnego, wpływa na pobudliwość tkanki nerwowej i mięśniowej oraz kurczliwość mięśni gładkich.

Główne objawy niedoborów to: apatia, zawroty głowy, zaburzenia przewodnictwa nerwowego, drgawki i niemiarowość pracy serca.

Najbardziej obfite w magnez źródła żywieniowe to z kolei: kasze, orzechy, otręby, czekolada oraz owoce morza.

Źródło:

  1. Gertig H. et al. Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2007; 196-200.
Spis treści
Polecane

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie, oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.