Artykuły i poradniki

WITAMINA C, czyli zdrowotne dobrodziejstwo na wyciągnięcie ręki!

Każdy z nas słyszał o witaminie C, zwanej też kwasem askorbinowym. Co więcej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że każdy z nas po nią przynajmniej raz w życiu sięgnął, jeśli nie sięga po nią regularnie. Mowa rzecz jasna o witaminie C w formie tabletki, bo pod postacią różnego rodzaju produktów spożywamy ją niemal codziennie. To bowiem najbardziej znana i popularna witamina, o działaniu w skali całego naszego organizmu nie do przecenienia.

Trochę teorii…

By wytłumaczyć, dlaczego jest ona tak istotna, podkreślić trzeba przede wszystkim jej rolę w wielu niezwykle ważnych reakcjach i przemianach, których celem jest stymulacja różnego rodzaju procesów biochemicznych. Bardzo dobra rozpuszczalność witaminy C sprawia, że jest ona niesamowicie przyswajalna. Jej aktywność biologiczna jest więc duża i odbywa się między innymi w mózgu, wątrobie i płucach. Wysokie ilości tej witaminy wchłaniane też są przez płytki krwi i limfocyty.

Myśląc o jej wartości dla naszego organizmu, nie sposób nie wspomnieć, że jest ona chyba najbardziej znanym antyoksydantem. Nic więc dziwnego, że właściwości przeciwutleniające witaminy C przemawiają za jej wykorzystaniem w przypadku chorób serca i naczyń krwionośnych. Rolę ochronną kwas askorbinowy pełni też u osób palących oraz osób chorych na Parkinsona lub Alzheimera. W tym kontekście stwierdzić należy, że witamina C chroni komórki organizmu przed tak zwanym stresem oksydacyjnym, czyli wewnętrznym stanem braku równowagi oksydoredukcyjnej, który prowadzić może do zmian w DNA, a nawet śmierci komórki i będącej jej efektem martwicy.

W praktyce wygląda to tak, że kwas askorbinowy usuwa wolne rodniki i w konsekwencji swojego działania zmniejsza zakres uszkodzeń na poziomie nie tylko DNA, ale też białek i lipidów. Witaminie C przypisać można tym samym wartość antynowotworową. Badania jednoznacznie dowodzą, że obniża ona ryzyko rozwoju raka, w tym przede wszystkim raka żołądka i przełyku.

Z kolei o wymiarze odpornościowym kwasu askorbinowego, wspominać mało komu trzeba. To w końcu jego znak rozpoznawczy. Stwierdzić wystarczy, że witamina C, ze względu na swój udział w procesach immunomodulacyjnych i w stymulacji syntezy interferonu, odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu immunologicznego.

 

Jej wartość zdrowotną potwierdza również fakt, że skutecznie reguluje ciśnienie tętnicze i obniża poziom cukru we krwi u osób chorych na cukrzycę. Ponadto, bierze udział w odbudowie tkanek podczas gojenia się ran i pomaga w utrzymaniu zdrowych dziąseł. A to nie wszystkie jej zalety!

Gdzie jej szukać?

Znaleźć witaminę C na szczęście nietrudno. Dostępna jest ona w naturze pod postacią warzyw (np. papryki, pietruszki i ziemniaków), owoców (np. czarnej porzeczki, truskawek i owoców dzikiej róży) czy ziół. Spożywać ją też możemy w formie miodów i naparów. Dowiedziono, że bogate w kwas askorbinowy są między innymi yerba mate i chińska herbata hawk. Zauważyć przy tym warto, że zawartość witaminy C w naturalnych produktach jest zmienna, bo jest ona ściśle uzależniona od warunków agrometeorologicznych, sposobów przechowywania, a finalnie również sposobów przygotowywania potraw. W przypadku warzyw, powszechnie zaleca się na przykład gotowanie na parze. Samo ich przetrzymywanie powinno się natomiast odbywać poprzez mrożenie lub kiszenie.

 

Alternatywą dla naturalnych źródeł witaminy C są leki, takie jak Vitaminum C Teva, po które warto sięgać w przypadku niedoboru kwasu askorbinowego w organizmie w okresach rekonwalescencji po przebytych infekcjach czy w trakcie gojenia ran po oparzeniach.

Podsumowanie

Ważność witaminy C jest nie do przecenienia. Banałem wydaje się przy tym stwierdzenie, że ilość procesów, w których bierze ona udział, przemawia za tym, by możliwie skutecznie przeciwdziałać jej niedoborowi. Biorąc jednak pod uwagę, że zapotrzebowanie na nią jest różne i zależne od takich czynników, jak płeć, wiek, stan zdrowia lub rodzaj i emocjonalny ciężar wykonywanej pracy, warto zadbać o pewne i – co najważniejsze – odpowiadające naszym indywidualnym potrzebom, źródło witaminy C.

 

Źródło:

  1. Janda K. et al. Witamina C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie. Pom J Life Sci 2015; 61 (4): 419-425.
Pobierz jako PDF
Spis treści
Polecane

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie, oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.