Artykuły i poradniki

Więcej i więcej witaminy D!

O dobroczynnym wpływie witaminy D, zwanej również „słoneczną” witaminą, dowiadujemy się coraz więcej. Dziś już między innymi wiemy, że to nie tylko czynnik zapobiegający schorzeniom kostnym (na przykład krzywicy i osteoporozie)1, ale też czynnik niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego, nerwowego czy immunologicznego.

Wielość właściwych jej wpływów robi tym większe wrażenie, gdy odwołamy się do kolejnych badań mówiących o jej znaczeniu dla profilaktyki cukrzycy i chorób nowotworowych1. Wszystko to wskazuje potrzebę, która tłumaczy – oczywistą, jak się okazuje z punktu widzenia profilaktyki zdrowotnej – konieczność lepszego jej poznania.

Korzyści i zagrożenia

Witamina D i związana z nią wiedza w dalszym ciągu zaskakuje naukowców. Badania nad nią wciąż trwają i stanowią proces, który przynosi kolejne ważne odkrycia. Z całą pewnością można dziś jednak stwierdzić, że istnieje korelacja między zwiększoną ekspozycją na światło, a spadkiem śmiertelności z powodu niektórych nowotworów, w tym na przykład nowotworu jelita grubego czy raka piersi2.

Działaniu witaminy D przypisać zatem można charakter przeciwrakotwórczy, choć mechanizmy za to odpowiedzialne3 wciąż nie zostały do końca poznane i wymagają realizacji dalszych eksperymentów.

Podobnie rzecz się ma w przypadku związku hipowitaminozy D z otyłością. Naukowcy potwierdzają, że taki związek na pewno zachodzi, albowiem niedobór witaminy D jest czynnikiem ryzyka zespołu metabolicznego, który tworzą minimum 3 z 5 wymienionych tu zaburzeń, czyli:

  • nieprawidłowe stężenie cukru we krwi (glikemia) lub zdiagnozowana cukrzyca typu 2;
  • hipercholesterolemia;
  • otyłość brzuszna;
  • nadciśnienie tętnicze;
  • dyslipidemia (podwyższone stężenie trójglicerydów).

 

 

Nie bez znaczenia jest też rola witaminy D w kontekście chorób układu krążenia. Badania wyraźnie wskazują, że warunkująca hipowitaminozę D niewielka częstość i intensywność promieniowana świetlnego, zwiększa ryzyko rozwoju tych chorób, w tym przede wszystkim nadciśnienia tętniczego2.

Ponadto wspomnieć trzeba, że niedobór witaminy D powodować może wtórną nadczynność przytarczyc, a w konsekwencji tego również zagrażające zdrowiu, a nawet życiu, problemy sercowe4.

Wskazania

Pytaniem dla nas kluczowym jest więc to, co zrobić, by utrzymać właściwy poziom witaminy D w organizmie? Biorąc pod uwagę, że hipowitaminoza D jest skutkiem niedostatecznej syntezy tego związku w skórze oraz jego małej zawartości w pokarmie, wskazane wydaje się między innymi zadbanie o odpowiednią dietę5.

Podkreślić przy tym należy, że najważniejsza, a więc i konieczna jest odpowiedzialna, czyli umiarkowana ekspozycja na słońce. Badania bowiem dowodzą, że aż 90% witaminy D ma pochodzenie wewnętrzne (endogenne) i związane jest z tym, co podano wcześniej.

 

Pomóc nam mogą także dedykowane walce z niedoborem witaminy D suplementy diety. Przykładem jednego z nich jest Witamina D3 Forte marki TEVA. Pamiętać jednak trzeba, że nie może być ona stosowana jako substytut zróżnicowanej diety, ani tym bardziej „kąpieli” słonecznych.

Podsumowanie

Dostępne w chwili obecnej badania jednoznacznie wskazują, że witamina D wpływa na wszystkie układy naszego organizmu. Jest tym samym niezbędna dla utrzymania prawidłowego stanu zdrowia, a walkę z jej niedoborem postrzegać można w kategoriach walki z problemem społecznym i to w wymiarze globalnym – dotyczy on bowiem zarówno kobiet, jak i mężczyzn, bez względu na ich przynależność do jakiejś konkretnej grupy wiekowej czy rasy.

 

Źródło:

  1. Tukaj C. Właściwy poziom witaminy D warunkiem zachowania zdrowia. Postepy Hig Med Dosw. 2008; 62: 502-510.
  2. Sajkowska J.J. Wielokierunkowe działania witaminy D. Wydział Farmaceutyczny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego 2014; 1: 1-6.
  3. Chodzi tu przede wszystkim o syntezę tego związku w skórze.
  4. Mowa tu między innymi o zastoinowej niewydolności serca, nagłym zawale serca i niedokrwiennej chorobie serca [w:] Sajkowska J.J. Op.cit.; 1: 1-6.
  5. Najbogatszym naturalnym źródłem witaminy D są tłuste ryby morskie, w tym łosoś, makrela i śledź, a także tran oraz suszone w słońcu grzyby [w:] Tukaj C. Op. cit.; 62: 502-510.
Spis treści
Polecane

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie, oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.