Artykuły i poradniki

Więcej i więcej witaminy D!

O dobroczynnym wpływie witaminy D, zwanej również „słoneczną” witaminą, dowiadujemy się coraz więcej. Dziś już między innymi wiemy, że to nie tylko czynnik zapobiegający schorzeniom kostnym (na przykład krzywicy i osteoporozie)1, ale też czynnik niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego, nerwowego czy immunologicznego.

Wielość właściwych jej wpływów robi tym większe wrażenie, gdy odwołamy się do kolejnych badań mówiących o jej znaczeniu dla profilaktyki cukrzycy i chorób nowotworowych1. Wszystko to wskazuje potrzebę, która tłumaczy – oczywistą, jak się okazuje z punktu widzenia profilaktyki zdrowotnej – konieczność lepszego jej poznania.

Korzyści i zagrożenia

Witamina D i związana z nią wiedza w dalszym ciągu zaskakuje naukowców. Badania nad nią wciąż trwają i stanowią proces, który przynosi kolejne ważne odkrycia. Z całą pewnością można dziś jednak stwierdzić, że istnieje korelacja między zwiększoną ekspozycją na światło, a spadkiem śmiertelności z powodu niektórych nowotworów, w tym na przykład nowotworu jelita grubego czy raka piersi2.

Działaniu witaminy D przypisać zatem można charakter przeciwrakotwórczy, choć mechanizmy za to odpowiedzialne3 wciąż nie zostały do końca poznane i wymagają realizacji dalszych eksperymentów.

Podobnie rzecz się ma w przypadku związku hipowitaminozy D z otyłością. Naukowcy potwierdzają, że taki związek na pewno zachodzi, albowiem niedobór witaminy D jest czynnikiem ryzyka zespołu metabolicznego, który tworzą minimum 3 z 5 wymienionych tu zaburzeń, czyli:

  • nieprawidłowe stężenie cukru we krwi (glikemia) lub zdiagnozowana cukrzyca typu 2;
  • hipercholesterolemia;
  • otyłość brzuszna;
  • nadciśnienie tętnicze;
  • dyslipidemia (podwyższone stężenie trójglicerydów).

 

 

Nie bez znaczenia jest też rola witaminy D w kontekście chorób układu krążenia. Badania wyraźnie wskazują, że warunkująca hipowitaminozę D niewielka częstość i intensywność promieniowana świetlnego, zwiększa ryzyko rozwoju tych chorób, w tym przede wszystkim nadciśnienia tętniczego2.

Ponadto wspomnieć trzeba, że niedobór witaminy D powodować może wtórną nadczynność przytarczyc, a w konsekwencji tego również zagrażające zdrowiu, a nawet życiu, problemy sercowe4.

Wskazania

Pytaniem dla nas kluczowym jest więc to, co zrobić, by utrzymać właściwy poziom witaminy D w organizmie? Biorąc pod uwagę, że hipowitaminoza D jest skutkiem niedostatecznej syntezy tego związku w skórze oraz jego małej zawartości w pokarmie, wskazane wydaje się między innymi zadbanie o odpowiednią dietę5.

Podkreślić przy tym należy, że najważniejsza, a więc i konieczna jest odpowiedzialna, czyli umiarkowana ekspozycja na słońce. Badania bowiem dowodzą, że aż 90% witaminy D ma pochodzenie wewnętrzne (endogenne) i związane jest z tym, co podano wcześniej.

 

Pomóc nam mogą także dedykowane walce z niedoborem witaminy D suplementy diety. Przykładem jednego z nich jest Witamina D3 Forte marki TEVA. Pamiętać jednak trzeba, że nie może być ona stosowana jako substytut zróżnicowanej diety, ani tym bardziej „kąpieli” słonecznych.

Podsumowanie

Dostępne badania jednoznacznie stanowią, że witamina D wpływa na wszystkie układy naszego organizmu. Jest tym samym niezbędna dla utrzymania dobrego stanu zdrowia, a walkę z jej niedoborem postrzegać można w kategoriach walki z problemem społecznym i to w wymiarze globalnym – dotyczy on bowiem zarówno kobiet, jak i mężczyzn – bez względu na ich przynależność do jakiejś konkretnej grupy wiekowej czy rasy.

 

Źródło:

  1. Tukaj C. Właściwy poziom witaminy D warunkiem zachowania zdrowia. Postepy Hig Med Dosw. 2008; 62: 502-510.
  2. Sajkowska J.J. Wielokierunkowe działania witaminy D. Wydział Farmaceutyczny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego 2014; 1: 1-6.
  3. Chodzi tu przede wszystkim o syntezę tego związku w skórze.
  4. Mowa tu między innymi o zastoinowej niewydolności serca, nagłym zawale serca i niedokrwiennej chorobie serca [w:] Sajkowska J.J. Op.cit.; 1: 1-6.
  5. Najbogatszym naturalnym źródłem witaminy D są tłuste ryby morskie, w tym łosoś, makrela i śledź, a także tran oraz suszone w słońcu grzyby [w:] Tukaj C. Op. cit.; 62: 502-510.
Pobierz jako PDF
Spis treści
Polecane

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie, oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.