Artykuły i poradniki

Magnez i potas, czyli pierwiastki zdrowia!

Pierwiastki w ludzkim organizmie wzbudzają coraz większe zainteresowanie. Wiemy już, że deficyt niektórych z nich powoduje problemy zdrowotne i warunkuje różnego rodzaju skutki, które negatywnie wpływają na nasz komfort życia.

Potrzeba magnezu

Dowodem na to jest choćby magnez, czyli – obok potasu – jeden z dwóch głównych kationów wewnątrzkomórkowych. O tym, że jest on niezbędny, świadczy między innymi jego rola w procesie syntezy wiązań bogatoenergetycznych i stabilizacji chromosomów oraz spirali kwasu DNA. Magnez ponadto nie tylko reguluje stężenie glukozy we krwi, ale też katalizuje wiele z kluczowych przemian o charakterze tłuszczowym, białkowym i węglowodanowym1.

Nic więc dziwnego, że konsekwencją jego niedoboru jest zwiększone ryzyko rozwoju zespołu metabolicznego, w tym przede wszystkim miażdżycy i cukrzycy typu 2. Wspomnieć w tym kontekście trzeba także o potencjalności rozwoju nadciśnienia tętniczego.

Badania jasno bowiem dowodzą, że stojąca w kontrze do hipomagnezemii suplementacja magnezu, korzystnie wpływa na obniżenie napięcia i reaktywności naczyń, co z kolei zmniejsza ryzyko powstania udaru mózgu i niewydolności serca. 

Nie bez znaczenia jest również rola, jaką magnez odgrywa w leczeniu depresji. Choć odpowiedzialny za „terapeutyczne” działanie tego pierwiastka mechanizm nie został do końca poznany, wiele z dotychczasowych badań wskazuje, że jest on skutecznym elementem walki z depresją i zespołem chronicznego zmęczenia1.

Recepta na magnez

Chcąc zwiększyć ilość magnezu w naszym organizmie, powinniśmy wprowadzić do diety produkty pełnoziarniste, orzechy, zielone warzywa liściaste czy choćby kakao i gorzką czekoladę.

Jednocześnie ważne jest, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek (320 mg dla kobiet i 420 mg dla mężczyzn), przy czym pamiętać należy, że z powodu intensywnego wysiłku fizycznego, silnego stresu, a także w okresie ciąży i w następującym potem okresie karmienia, zalecana dawka magnezu ulega zwiększeniu2.

Rozwiązaniem, które może okazać się wówczas pomocne, jest dostarczanie magnezu w postaci m.in. wody o wysokim stężeniu magnezu, a w sytuacjach i stanach tego wymagających (hipomagnezemia), również w postaci leków – np. Asparaginianu MagnoKal marki Teva, który działa wspomagająco w leczeniu chorób krążenia i serca oraz w trakcie rekonwalescencji pozawałowej.

Potrzeba potasu

Pisząc o magnezie, nie sposób nie wspomnieć o potasie. To kolejny, bardzo ważny kation wewnątrzkomórkowy, który odpowiada za utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej, a także równowagi wodnej. Jego specyfikę określa ponadto budowa potencjału czynnościowego i spoczynkowego komórek nerwowych.   

Kontynuując, stwierdzić należy, że równie niebezpieczna, co hipomagnezemia, jest dla naszego zdrowia hipokaliemia.

Powstaje ona na skutek niedostatecznej podaży potasu z pokarmami i/lub nadmiernej utraty tego pierwiastka przez przewód pokarmowy (np. biegunki i wymioty), skórę (np. poty lub oparzenia), a czasem też przez nerki (np. marskość wątroby).

Jej następstwami są z kolei: wielomocz, osłabienie siły mięśni szkieletowych i gładkich, w tym zaparcia i niedrożność jelit, a w skrajnych przypadkach też osłabienie lub zawał mięśnia sercowego3.

Biorąc pod uwagę powyższe, zadbać należy o prawidłowe – ani nie za niskie, ani nie za wysokie – stężenie potasu. Oprócz tego, że pozytywnie wpływa on na układ sercowo-naczyniowy, to skutecznie chroni nasz organizm przed insulinoopornością.

Zapobiega przy tym nie tylko zakrzepicy, ale także ogranicza rozwój miażdżycy i obniża nadmierne ciśnienie tętnicze, co stanowi główną przyczynę potencjalnych problemów. Pamiętać też warto, że wysokie stężenie potasu zmniejsza ryzyko udarów mózgu4.

Recepta na potas

Ważny jest więc taki wybór produktów żywnościowych, który zapewni nam pokrycie dobowego zapotrzebowania na potas.

Bogatym źródłem tego pierwiastka są owoce, np. banany i kiwi, w tym owoce suszone (przede wszystkim figi), orzechy, różnego rodzaju kasze, płatki zbożowe, otręby oraz warzywa, m.in. szpinak, brokuły, buraki i ziemniaki.

 

Poznając zalecenia dotyczące spożycia potasu, uwzględnić należy również jego dostępność w formie leków. W przypadku niedoborów pomocny okazać się może wspomniany już wcześniej Asparaginian MagnoKal, czyli lek polecany profilaktycznie i leczniczo w stanach niedoboru magnezu i potasu.   

 

Źródło:

  1. Iskra M. et al. Magnez – rola fizjologiczna, znaczenie kliniczne niedoboru w nadciśnieniu tętniczym i jego powikłaniach oraz możliwości uzupełniania w organizmie człowieka. Nadciśnienie Tętnicze 2013; 17 (6): 447–459.
  2. Karmańska A. et. al. Magnez – aktualny stan wiedzy. Bromat. Chem. Toksykol. 2015; 48 (4): 677–689.
  3. Krasińska B. et al. Potas a nadciśnienie tętnicze – patofizjologia, implikacje terapeutyczne. Nadciśnienie Tętnicze 2013; 17 (5): 393–404.
  4. Krasińska B. et al. Op. cit.; 17 (5): 393–404.
  5. Wyskida K. et al. Suplementacja doustna potasu – wskazania, przeciwwskazania, sytuacje niejednoznaczne. Medycyna po Dyplomie 2015; 12–17.
Spis treści
Polecane

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie, oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.